metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata       متالورژی دیتا

به لطف خدا،metallurgydata کاملترین و پر بازدیدترین(آمار حقیقی و قابل باز دید)مرجع اطلاعات مواد و متالورژی با بیش از 1300 عنوان ،شامل هزاران متن،کتاب،تصویر،فیلم تخصصی در خدمت شما می باشد.پاسخ به سئوالات و مشاوره رایگان با تجربه20 سال تحقیق و مطالعه در شاخه های مختلف متالورژی.

آماده معرفی طرح ها و واحدهای صنعتی موفق و نو آور بصورت ویدئو و متن در این مجموعه هستیم.

http://kiau.ac.ir/~majidghafouri
09356139741:tel
ghfori@gmail.com
با عرض تقدیر و تشکر از توجه و راهنمایی کلیه علاقمندان
با ctrl+f موضوعات خود را در متالورژی دیتا پیدا کنید

پیامرسان تلگرام: metallurgydata@

بارکد شناسایی آدرس متالورژی
بایگانی

خمیر قالب گیری سوگرو کاربردهای زیادی دارد؛ از صداگیری موتور تا تعمیر وسایل خراب. این خمیر را می توانید با دست شکل بدهید یا از آن برای قالب گیری استفاده کنید. می توانید رنگش کنید یا حالت شفاف به آن بدهید تا نور را پخش کند. خاصیت چسبندگی این خمیر قالب گیری بسیار بالاست و بدون نیاز به ماده افزودنی به کاغذ، شیشه، چوب، فلز و برخی از انواع پلاستیک می چسبد.

ابتدا ساخت خمیر قالب گیری را بررسی و سپس با نحوه قالب گیری، ساخت رنگ سیلکونی و ریخته گری در آن مشاهده خواهید کرد.

خمیر قالب گیری جایگزین سوگرو ترکیب ساده درزگیر سیلیکونی شفاف و نشاسته ذرت است. نسبت سیلیکون به نشاسته ذرت می توانید پنج به یک یا دو به یک باشد. هرچه میزان نشاسته ذرت بیشتر باشد، خمیر زودتر شکل می گیرد.بار اول از نسبت مساوی نشاسته ذرت با درزگیر سیلیکونی برای ساخت خمیر شروع کنید. وقتی از مقدار کم شروع کنید، راحت تر می توانید به نسبت مورد نظرتان برسید. کارتان را با یک قاشق غذاخوری از هر کدام از ترکیبات اضافه کنید و ببینید محصول نهایی برای کاربردی که در نظر دارید مناسب است یا نه. می توانید این میزان را به یک چهارم قاشق نشاسته ذرت و یک قاشق سیلیکون کاهش بدهید تا زمان خشک شدن خمیر بیشتر بشود. به این ترتیب وقت بیشتری برای شکل دادن به آن خواهید داشت.

مخلوط کردن سیلیکون چسبنده یا نشاسته خشک کار آسانی نیست و زمان زیادی میبرد. باید این مواد را با سرعت و بطور مداوم هم بزنید تا تبدیل به یک مخلوط غلیظ و یکدست بشوند. این ترکیب خاصیت چسبندگی خوبی دارد و به سختی از چیزی که به آن چسبیده، جدا میشود (بعد از خشک شدن). البته در مورد فلز و پلاستیک اینطور نیست و خمیر قالب گیری راحت تر از روی آنها برداشته میشود.

در این مرحله رنگ خمیری که ساخته اید، سفید مات است. بهتر است خمیر را رنگ کنید تا مشخص بشود خوب و یکدست مخلوط شده یا نه.

در حین مخلوط کردن خمیر، بوی شدید اسید سیتریک را احساس خواهید کرد که برای چشم و سیستم تنفسی آزار دهنده است. بهتر است کارتان را در فضای باز یا مکانی با تهویه مناسب انجام بدهید. استفاده از دستکش هم الزامی است چون سیلیکون حاوی حلال هایی است که ممکن است جذب پوست بشوند.

با اضافه کردن مقدار کمی رنگ روغن به خمیری که در مرحله قبل ساخته اید، می توانید آن را به رنگ دلخواه تان دربیاورید. رنگ دانه های رنگ روغن بسیار سبک و متراکم هستند و به همین خاطر رنگ شان را برای مدت طولانی حفظ می کنند. افزودن رنگ به خمیر روی سختی یا نرمی خمیر تاثیری ندارد.

برای رنگ کردن خمیر قالب گیری به ازای هر قاشق غذاخوری سیلیکون پنج یا شش قطره رنک اضافه کنید. ابتدا رنگ و سیلیکون را با هم ترکیب کنید و سپس نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید.

http://s8.picofile.com/file/8326313600/Sugru1.jpg

اگر از نسبت سیلیکون و نشاسته یک به یک استفاده کرده اید، پنج دقیقه برای شکل دادن به خمیر وقت دارید. از این پنج دقیقه فقط دو دقیقه اول وقت کار کردن روی خمیر است و از دقیقه سوم خمیر شروع به سفت شدن میکند.

نسبت یک به سه و یک به پنج به ترتیب سی دقیقه و نیم ساعت زمان به شما میدهد که می توانید نیمی از آن را صرف شکل دادن به خمیر کنید.  زمان خشک شدن خمیر قالب گیری به ضخامت سازه ای که خمیر را رویش می زنید، سرعت مخلوط کردن خمیر، میزان رطوبت هوا و دمای محیط بستگی دارد. نرمی و انعطاف پذیری خمیر باعث میشود بریدن لبه های آن با چاقو کمی دشوار بشود. به همین خاطر بهتر است برای اصلاح شکل آن از سنباده یا ابزارهای برقی استفاده کنید. سنباده کاری این خمیر آنقدرها هم ساده نیست و خیلی طول میکشد. به همین خاطر باید سعی کنید تا وقتی خمیر خشک نشده به شکل مورد نظرتان برسید.

خمیر قالب گیری بلافاصله بعد از ترکیب شدن چسبندگی زیادی دارد و تقریباً به هر چیزی می چسبد. برخی از متریال ها هم هستند که خمیر بعد از خشک شدن از آنها جدا میشود؛ مثل PVC، پلی اتیلن و پلی کربنات. هر ظرفی که از این جنس ها باشد را می توانید به عنوان قالب استفاده کنید و خمیر را به شکل آن دربیاورید. فقط کافی است خمیر را با نسبت دلخواه با هم ترکیب کنید و داخل قالب را با یک لایه نازک از آن بپوشانید. بسته به شکل قالب ممکن است خشک شدن خمیر بیشتر طول بکشد. اگر می خواهید ضخامت چیزی که می سازید زیادی باشد باید خمیر را بصورت لایه ای داخل قالب بگذارید. لایه ها را هم می توانید بعد یا قبل از خشک شدن لایه زیری اضافه کنید.

اگر قالبی که دارید از جنس پلی کربنات و پلی اتیلن نیست، می توانید داخل آن را با چسب برق بپوشانید. این خمیر قالب گیری به چسب برق نمی چسبد و خیلی راحت از آن جدا میشود.

ساخت تیوب، ورق و لایه های خمیر قالب گیری

خمیر قالب گیری همیشه به شکل خام کارایی ندارید و گاهی باید آن را به شکل تیوب، ورق یا چندلایه دربیاوریم.

برای ساخت ورق کافی است مقدار مورد نظر از خمیر را بین دو لایه پلی اتیلن شفاف قرار بدهید و خمیر را با فشار صاف کنید. جنس کیسه های فریزر معمولاً از پلی اتیلن است که خمیر قالب گیری به آن نمی چسبد. بعد از چهار تا پنج دقیقه لایه رویی را بردارید و صبر کنید تا ورق خمیر کاملاً خشک بشود.

برای ساخت خمیر قالب گیری چندلایه باید چند ورق بسازید و آنها را بعد از خشک شدن روی هم بچسبانید.

ساخت تیوب با خمیر درزگیری کمی سخت است. از یک لوله با جنس مناسب – یا یک میخ با پوشش چسب – به عنوان قالب استفاده کنید. یک ورق خمیر با عرض بیشتر از ضخامت تیوب بسازید و آن را دور قالب بپیچید. خیلی سریع لایه رویی پلاستیک را بردارید تا خمیر به همان شکل تیوب خشک بشود.

http://s9.picofile.com/file/8326314650/Sugru2.jpg

رنگ سیلیکونی که با این خمیر قالب گیری می سازید کیفیت بهتری نسبت به سایر نمونه های دست ساز دارد. رنگ سیلیکونی معمولاً با افزودن بنزین سنگین، تینر رنگ و رنگ روغن به درزگیری سیلیکونی ساخته میشود. استفاده از این مواد به تنهایی باعث کاهش قدرت چسبندگی و ضعیف شدن آن میشود.

برای ساخت رنگ سیلیکونی نیمه شفاف و ژل مانند به یک نشاسته ذرت، سه پیمانه بنزین سنگین و سه پیمانه درزگیر سیلیکونی نیاز داریم. اگر می خواهید رنگ تان رقیق تر باشد و بافتش بیشتر شبیه رنگ روغن باشد، نسبت مواد را به یک چهار دو تغییر بدهید. این نکته را هم در نظر داشته باشید که هرچه از حلال بیشتری استفاده کنید، محصول نهایی چسبندگی و دوام کمتری خواهد داشت.

اگر برای یکی از پروژه های الکترونیکی تان به یک مدار منعطف نیاز دارید، از رنگ سیلیکونی که با این خمیر ساخته اید، استفاده کنید. البته علاوه بر این رنگ سیلیکونی به پارچه رسانا و نخ رسانا (یا سیم آهنربایی) هم نیاز دارید. فقط کافی است مدار را با پارچه و نخ رسانا بسازید، قطعات را روی آن وصل کنید و سپس مدار را با یک لایه خمیر قالب گیری بپوشانید.

http://s8.picofile.com/file/8326315342/Sugru3.jpg

قالبگیری و ریخته گری در سوگرو

خمیر سوگرو بسیار چسبنده است. برای اینکه بتوانید آن را از مدل اصلی جدا کنید، باید به مدل کمی روغن بزنید. خمیر سوگرو را دور مدل بپیچید و یک قسمت از آن را باز بگذارید تا بتوانید فلز آب شده را داخلش قالب بریزید. حالا این قالب را روی یک سطح صاف و تمیز بگذارید و ۲۴ ساعت صبر کنید تا خشک بشود.با کاتر یا چاقوی کوچک دور قالب را برش بدهید و خیلی آرام مدل را از داخل آن بیرون بکشید. اگر اینکار را با ظرافت انجام ندهید، خمیر سوگرو پاره یا رشته رشته می شود. پس عجله نکنید.بعد از بیرون آوردن مدل، دو تکه قالب خمیری را بهم وصل کنید و آن را داخل گیره قرار بدهید.

ریخته گری فلز در سیلیکون نیاز به آماده سازی قالب دارد. یعنی باید دو تا سه بار فلز مذاب را داخل قالب بریزید، صبر کنید تا شکل بگیرد و قطعه را بیرون بیاورید. این سه قطعه سطح ناهموار و حبابی خواهند داشت. اما مدل چهارم صاف و صیقلی خواهد بود. هرچه تعداد دفعات ریخته گری را بیشتر کنید، نتیجه کار بهتر خواهد شد.سیم لحیم را ذوب و داخل قالب بریزید ، بعد از خنک شدن فلز، گیره را باز کنید و قطعه فلزی را از داخل قالب بیرون بیاورید.

http://s9.picofile.com/file/8326320726/%D8%B1%DB%8C%D8%AE%D8%AA%D9%87_%DA%AF%D8%B1%DB%8C_%D8%B3%D8%A7%D8%AF%D9%87.jpg