metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata       متالورژی دیتا

به لطف خدا،metallurgydata کاملترین و پر بازدیدترین(آمار حقیقی و قابل باز دید)مرجع اطلاعات مواد و متالورژی با بیش از 1300 عنوان ،شامل هزاران متن،کتاب،تصویر،فیلم تخصصی در خدمت شما می باشد.پاسخ به سئوالات و مشاوره رایگان با تجربه20 سال تحقیق و مطالعه در شاخه های مختلف متالورژی.

آماده معرفی طرح ها و واحدهای صنعتی موفق و نو آور بصورت ویدئو و متن در این مجموعه هستیم.

http://kiau.ac.ir/~majidghafouri
09356139741:tel
ghfori@gmail.com
با عرض تقدیر و تشکر از توجه و راهنمایی کلیه علاقمندان
با ctrl+f موضوعات خود را در متالورژی دیتا پیدا کنید

پیامرسان تلگرام: metallurgydata@

بارکد شناسایی آدرس متالورژی
بایگانی

http://s8.picofile.com/file/8308073342/%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B0%D8%B1%D8%A7%D8%AA_%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D8%AF_%D9%85%D8%B3_%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%B2%DB%8C%D9%86_%D9%85%D9%88%D8%A7%D8%AF_%D8%B4%DB%8C%D9%85%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C_%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AF.jpg

محققان ایرانی نانوذرات اکسید مس را جایگزین مواد شیمیایی در رنگرزی کرده‌اند. با این کار نه‌تنها پارچه‌های رنگ‌شده خاصیت ضدمیکروبی پیدا می‌کنند بلکه محیط‌زیست نیز از ورود مواد شیمیایی جدید به چرخه‌اش در امان می‌ماند.

در جهان امروز نگاه ویژه‌ای به جایگزینی مواد شیمیایی و همچنین کاهش مراحل فرایندهای شیمیایی از قبیل رنگرزی و تکمیل منسوجات به دلیل مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی وجود دارد. در این پروژه نانوذرات اکسید مس با استفاده از یک روش ارزان و دوستدار محیط‌زیست سنتز شده است. سپس از همین نانوذرات به‌منظور رنگرزی پارچه پشمی استفاده‌ شده است.

نانوذرات اکسید مس (CuO) از مهم‌ترین اکسیدهای فلزی واسطه هستند که خصوصیات منحصربه‌فردی دارند و در فناوری‌های مختلفی نظیر فناوری‌های مرتبط با ابررساناها، حس‌گرهای گازی و... مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیراً CuO به‌عنوان یک عامل ضدمیکروبی علیه گونه‌های باکتریایی متعددی مورد استفاده قرار گرفته است.

 در این طرح نانوذرات اکسید مس علاوه بر این‌که موجب ایجاد طیف‌ مختلفی از رنگ قهوه‌ای در پارچه شده‌اند، خواص دیگری نظیر ضدباکتریایی شدن و ضد اشعه‌ فرابنفش شدن را نیز به پارچه داده‌اند. استفاده از نانوذرات اکسید مس در پارچه‌ها همچنین باعث ثبات رنگ در برابر شست‌وشو، نور و... شده است.

برای این کار از یک روش ارزان و دوستدار محیط‌ زیست استفاده شده است. در این طرح از خاکستر حاصل از سوختن برگ‌ها و ساقه‌های گیاه اُشنان به‌عنوان ماده‌ قلیایی برای احیای نمک مس استفاده شده است.
در این طرح پس از سنتز نانوذرات اکسید مس روی پارچه پشمی حضور این نانوذرات به کمک روش‌هایی نظیر پراش پرتوایکس، آنالیز عنصری و تصاویر میکروسکوپ الکترونی تأیید شده‌اند. سپس خواص القاشده به پشم از قبیل خواص ضداشعه فرابنفش و ضدمیکروبی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند. برای بررسی خواص رنگی نیز از دستگاه طیف‌نگار نوری استفاده شده است.

نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد نمونه‌های رنگرزی‌ شده توسط اکسید مس از خواص ضدباکتری نسبت به دو نوع باکتری گرم مثبت و گرم منفی به ترتیب به میزان 94.2 درصد و 98 درصد برخوردار بوده‌اند. این خاصیت پس از پنج‌بار شست‌وشوی پارچه نیز کماکان حفظ شده است. همچنین، این پارچه‌ها از 20.57 تا 86.21 درصد خاصیت محافظت در برابر اشعه‌ فرابنفش نیز برخوردار بوده‌اند.

این طرح حاصل تحقیقات علی بشیری‌رضایی، دانش‌آموخته‌ مقطع کارشناسی‌ارشد دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دکتر مجید منتظر، عضو هیأت علمی دانشگاه امیرکبیر و مشاوره دکتر مهناز محمودی‌راد، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی است. نتایج این کار در مجله Journal of Cleaner Production با ضریب 5.715 (جلد 166، سال 2017، صفحات 221 تا 231 ) به چاپ رسیده است.