metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata       متالورژی دیتا

به لطف خدا،metallurgydata کاملترین و پر بازدیدترین(آمار حقیقی و قابل باز دید)مرجع اطلاعات مواد و متالورژی با بیش از 1300 عنوان ،شامل هزاران متن،کتاب،تصویر،فیلم تخصصی در خدمت شما می باشد.پاسخ به سئوالات و مشاوره رایگان با تجربه20 سال تحقیق و مطالعه در شاخه های مختلف متالورژی.

آماده معرفی طرح ها و واحدهای صنعتی موفق و نو آور بصورت ویدئو و متن در این مجموعه هستیم.

http://kiau.ac.ir/~majidghafouri
09356139741:tel
ghfori@gmail.com
با عرض تقدیر و تشکر از توجه و راهنمایی کلیه علاقمندان
با ctrl+f موضوعات خود را در متالورژی دیتا پیدا کنید

پیامرسان تلگرام: metallurgydata@

بارکد شناسایی آدرس متالورژی
بایگانی

قطعات الکترونیکی روز به روز در حال پیچیده‌تر شدن بوده و تعداد اجزای به کار رفته در درون آن‌ها به طور دائم در حال افزایش است. به زودی روزی می‌رسد که همه‌ی ما متوجه شویم قانون مور با محدودیت‌هایی که دارد، دیگر جوابگو نبوده و کاربرد ندارد. صنعت الکترونیک در تلاش برای جلوگیری از انجام این اتفاق است. به همین دلیل، محققان و پژوهشگران این عرصه، مدت‌ها است که به مواد جایگزین روی آورده و در تلاش برای ساخت قطعات الکترونیکی در مقیاس مولکولی هستند. در این ارتباط، محققان دانشگاه‌ جورجیا موفق شده‌اند برای اولین بار دیودی در مقیاس مولکولی بسازند که تنها از یک مولکول DNA تشکیل شده است.
اما کاربرد دیود چیست؟ دیود قطعه‌ای الکترونیکی است که رفتار بسیار جالبی در مدار دارد. این قطعه، جریان را در جهتی ویژه و بدون هیچ گونه مقاومت خاصی از خود عبور می‌دهد؛ اما اگر جریان بخواهد در جهت مخالف حرکت کند، تقریبا تمام آن را مسدود کرده و به آن اجازه‌ی جاری شدن در آن مسیر را نمی‌دهد. مسیر عبور جریان در دیود از کاتد به آند است. دیودها در اندازه‌های مختلفی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از کاربردهای این قطعات، یکسو کنندگی است. همان‌طور که احتمالا می‌دانید، جریان برق شهر، متناوب است. یعنی به صورت یک موج سینوسی است. دیودهای استفاده شده در قطعات الکترونیکی مختلف، این جریان را یکسوسازی کرده و آن را برای استفاده در وسایل مختلف مناسب می‌کنند. دیودها پایه‌ی الکترونیک هستند و میلیاردها قطعه از آن‌ها روزانه در وسایل و چیپ‌های مختلف استفاده می‌شود. حال حتی کوچکترین دیودها نیز با مشکلی مواجه شد‌ه‌اند و آن هم تعداد قابل کاشت آن‌ها بر روی یک چیپ است.
بسیاری از قطعات مورد نیاز دنیای الکترونیک، تاکنون در مقیاس اتمی و مولکولی ساخته شده‌اند. مثلا چند سال قبل، محققان موفق به ساختن یک سوییچ نوری در مقیاس اتم و یک دیود در مقیاس مولکول شدند. اما تفاوت دیود ساخته شده در دانشگاه جورجیا این است که از مواد غیر ارگانیکی همچون سیلیکون ساخته نشده است؛ بلکه در ساخت آن از DNA استفاده شده است. DNA، ابتدایی‌ترین بلوک سازنده‌ی حیات بر روی زمین است.
به طور معمول، دیود‌ها از سیلیکون و با ایجاد اتصالی بین دو قطعه‌ی n و p (به معنای Negative و Positive) ساخته می‌شوند. نیمه‌رسانای نوع n دارای الکترون بیشتر و نیمه‌رسانای نوع p دارای حفره‌ی بیشتری است. دیود به دلیل خواص ذاتی نیمه‌رساناهای نوع n و p، جریان را تنها در یک جهت عبور می‌دهد و اگر جریانی بخواهد از جهت مخالف عبور کند، تقریبا تمام آن را مسدود می‌کند.

بدون شک استفاده از مولکولی همچون DNA برای ساخت دیود و مشاهده‌ی رفتار نیمه‌رسانایی از آن، به سادگی سیلیکون نبوده است. محققان نمی‌توانند برای ساخت این نوع دیود، تنها نیمه‌رسانا‌ها را به سادگی در کنار هم قرار داده و انتظار عملکردی مناسب را از آن داشته باشند؛ چرا که در این نوع دیود در واقع از نیمه‌رسانا خبری نیست! محققان پس از بررسی‌های بسیار دریافتند که DNA تنها در شرایطی می‌تواند به عنوان دیود مورد استفاده قرار گیرد که مولکولی به نام coralyne به آن متصل شود.

تیم تحقیقات، با استفاده از یک رشته‌ی دوتایی DNA طراحی شد‌ه‌ی ۱۱ جفت باز (که مولکول‌های کوچکی محسوب می‌شوند) موفق شدند مولکول coralyne را به اندازه‌ی چند نانومتر به مداری الکترونیکی بچسبانند. پس از برقراری این اتصال و اعمال ولتاژ بین دو سر مدار، نکته‌ی بسیار جالبی کشف شد. هنگامی که ولتاژ مثبت بود، مولکول ترکیبی به دست آمده، جریان را ۱۵ برابر بهتر از زمانی که ولتاژ منفی بود انتقال می‌داد.

مجید غفوری

متالورژی

نانو