metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata       متالورژی دیتا

به لطف خدا،metallurgydata کاملترین و پر بازدیدترین(آمار حقیقی و قابل باز دید)مرجع اطلاعات مواد و متالورژی با بیش از 1300 عنوان ،شامل هزاران متن،کتاب،تصویر،فیلم تخصصی در خدمت شما می باشد.پاسخ به سئوالات و مشاوره رایگان با تجربه20 سال تحقیق و مطالعه در شاخه های مختلف متالورژی.

آماده معرفی طرح ها و واحدهای صنعتی موفق و نو آور بصورت ویدئو و متن در این مجموعه هستیم.

http://kiau.ac.ir/~majidghafouri
09356139741:tel
ghfori@gmail.com
با عرض تقدیر و تشکر از توجه و راهنمایی کلیه علاقمندان
با ctrl+f موضوعات خود را در متالورژی دیتا پیدا کنید

پیامرسان تلگرام: metallurgydata@

بارکد شناسایی آدرس متالورژی
بایگانی

http://s5.picofile.com/file/8148074626/HSLA_340.jpg

بیشترین تأکید در ساخت بدنه خودروهای مدرن بر استفاده از انواع فولادهای با استحکام بالاست تا علاوه‌بر کاهش وزن، کارایی مکانیکی بهتری داشته ­باشند. اکثر گروه­های فولاد میکروآلیاژی شده با نیوبیم ، دارای قابلیت دستیابی به خواص ویژه­ اند. نیوبیم در فولادهای HSLA، عمدتاً با ریزکردن دانه­ ها، باعث افزایش استحکام می­ شود. در فولادهای بااستحکام بالا و عاری از عناصر بین­ نشین، نیوبیم به‌عنوان عنصر پایدارکننده به­ کار می­ رود. نیوبیم در برخی فولادهای مدرن چندفازی، علاوه‌بر ریز­کردن دانه و رسوب سختی، باعث افزایش استحکام می­ شود. کنترل ریزساختار، ابزاری قدرتمند در زمینه بهینه­ سازی بیشتر خواص مربوط به فرایندهای خودروسازی نظیر برش و شکل­ دهی است. در این مقاله، به نقش میکروآلیاژی‌کردن نیوبیم در موارد یادشده، اشاره شده ­است.

در وسایل نقلیه عمومی، انواع مختلفی از گروه­ های فولاد با استحکام بالا به‌جای گروه­ های فولاد کربنی به­ کار رفته­ است. اغلب کاربرد فولاد کربنی در حال حاضر کمتر از 50درصد از کل وزن بدنه و در موارد خاص حتی کمتر از 30درصداست. در نتیجه، کاربرد فولاد بااستحکام بالا به‌طور قابل­ ملاحظه­ ای افزایش یافته ­است. در سال­ه ای اخیر، تمرکز اصلی بر روی فولادهای چندفازی (TRIP, CP, DP) بوده که معمولاً 20درصد از وزن بدنه وسایل نقلیه کنونی را شامل می­ شوند. بقیه قسمت­ ها، اغلب از انواع فولادهای میکروآلیاژی (HSLA) فولادهای با استحکام بالای بدون عناصر بین­نشین (IF-HSS)، فولادهای سخت­شده براثر پخت (BH) و فولادهای فسفر افزایی­شده (P) ساخته می­ شوند. در شکل1،این فولادها براساس استحکام تسلیم و میزان ازدیاد نسبی طول، مرتب­ شده ­است. در فولادهای پیشرفته، هدف شکل­ پذیری خوب در استحکام بالاست. بادرنظرگرفتن میزان ازدیاد طول به‌عنوان معیار، به‌نظر می­رسد فولاد DP و بویژه فولاد TRIP از بالاترین پتانسیل برای رسیدن به این هدف برخوردارند.

http://s5.picofile.com/file/8148070784/hslav.jpg

شکل 1: نمودار استحکام و ازدیاد طول نسبی انواع فولاد در نورد سرد
روش های شکل دهی در خودروسازی معولاً شامل سلسله مراحلی از عملیات شکل دهی ویژه است. در شکل 2، مراحل شکل دهی پایه نظیر کشش عمیق،Stretching، کشش- فلانچ و خمش، توصیف شده اند.
http://s5.picofile.com/file/8148070826/hsla.jpg

شکل 2: عملیات پایه در شکل دهی فشاری و پرس خودروسازی

لینک دانلود کل مطلب و تصاویر - 7 صفحه

http://s5.picofile.com/file/8148074700/%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF_hsla.jpg

http://s5.picofile.com/file/8148074584/%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5_%D9%85%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C%DA%A9%DB%8C_%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF_%D9%87%D8%A7.jpg

 لینک دانلود 22 صفحه پاورپوینت پیرامون فولاد آلیاژی


مجید غفوری

فولاد سازی