metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata متالورژی دیتا

متالورژی،نانو،ریخته گری،مدلسازی،جوشکاری،فرج،متالوگرافی،بیومتریال،ایمنی صنعتی،استخراج،عملیات حرارتی،فلزات،مهندسی مواد،خوردگی،دیرگداز

metallurgydata       متالورژی دیتا

به لطف خدا،metallurgydata کاملترین و پر بازدیدترین(آمار حقیقی و قابل باز دید)مرجع اطلاعات مواد و متالورژی با بیش از 1300 عنوان ،شامل هزاران متن،کتاب،تصویر،فیلم تخصصی در خدمت شما می باشد.پاسخ به سئوالات و مشاوره رایگان با تجربه20 سال تحقیق و مطالعه در شاخه های مختلف متالورژی.

آماده معرفی طرح ها و واحدهای صنعتی موفق و نو آور بصورت ویدئو و متن در این مجموعه هستیم.

http://kiau.ac.ir/~majidghafouri
09356139741:tel
ghfori@gmail.com
با عرض تقدیر و تشکر از توجه و راهنمایی کلیه علاقمندان
با ctrl+f موضوعات خود را در متالورژی دیتا پیدا کنید

پیامرسان تلگرام: metallurgydata@

بارکد شناسایی آدرس متالورژی
بایگانی

الکتروفورتیکتکنیک رسوب دهی الکتروفورتیک(EPD) با گستره ی وسیعی از کاربردهای جدید در فرایند های تولید مواد سرامیکی پیشرفته و تولید پوشش ها، اخیرا در دو بخش صنعتی و دانشگاهی مورد توجه قرار گرفته است. علت این امر نه تنها به خاطر تطبیق پذیری این روش با مواد مختلف و قابلیت ترکیب کردن آن است، بلکه همچنین به خاطر وسایل ساده ی مورد نیاز برای رسوب دهی با این روش است. رسوب دهی الکترفورتیک( EPD) در سال 1808 شناخته شد. در این سال یک محقق روسی به نام Ruess مشاهده کرد که میدان الکتریکی بر روی حرکت ذرات خاک رس موجود در آب، اثر می گذارد. اما اولین استفاده ی عملی از این تکنیک از سال 1933 شروع شد. در این زمان رسوب دهی ذرات توریا( thoria) بر روی کاتد پلاتینی با استفاده از این روش انجام شد. این کاتد پلاتینی پوشش داده شده با توریا به عنوان یک ماده ی ساتع کننده برای کاربردهای لوله ی الکترونی مورد استفاده قرار می گرفت( این روش در آمریکا پتنت شده است). اگرچه پدیده ی پایه ای اتفاق افتاده در EPD به خوبی شناخته شده است و این مقوله هدف اصلی بسیاری از تحقیقات عملی و تئوری بوده است، EPD سرامیک ها اولین بار بوسیله ی Hamaker مورد بررسی قرار گرفت؛ و تنها در دهه ی 1980 بود که این فرایند در سرامیک های پیشرفته مورد توجه قرار گرفت. اتفاق نظر کلی در جوامع علمی در زمینه ی نیاز به توسعه ی یک ادراک کمی و کامل در زمینه ی مکانیزم های اساسی EPD، وجود دارد که بوسیله ی این کار پارامترهای کاری برای استفاده ی گسترده تر EPD در فرایندهای مواد، بهینه سازی می شوند. این مقاله ی مروری در زمینه ی رسوب دهی الکتروفورتیک و کاربردهای آن در زمینه های فرایند های مختلف، ارائه کرده است.
رسوب دهی الکتروفورتیک- تعریف
رسوب دهی الکتروفورتیک( EPD) یکی از فرایندهایی کلوئیدی در تولید سرامیک هاست و دارای مزیت هایی از جمله زمان تشکیل کوتاه، ادوات ساده، محدودیت کم نسبت به شکل زیرلایه، عدم نیاز به بایندر( که باعث می شود مقدار مواد آلی موجود در پوشش خام بسیار کم و یا حتی صفر باشد). در مقایسه با سایر تکنیک های شکل دهی پیشرفته، فرایند EPD بسیار تطبیق پذیر است؛ از این رو می توان با اصلاح آن، این روش را به آسانی برای یک کاربرد خاص استفاده کرد. برای مثال رسوب دهی می تواند بر روی سطح صاف، استوانه ای، یا هر شکل دیگر زیرلایه انجام شود( تنها کافی است اندکی جای الکترودها و طراحی آنها را تغییر دهیم). به طور خاص، با وجود اینکه این روش یک روش تر است، می توان به آسانی ضخامت و مرفولوژی فیلم رسوب داده شده را از طریق تنظیم زمان رسوب دهی و پتانسیل اعمالی، تغییر دهیم. در EPD، ذرات پودری باردار که در یک محیط مایع پخش شده و یا به صورت سوسپانسیون در می آیند، جذب شده و بر روی زیرلایه ی رسانا که دارای بار مخالف است، رسوب می کنند( این رویه در میدان الکتریکی DC انجام می شود). واژه ی رسوب دهی الکتریکی( electrodeposition) اغلبا به طور سر بسته برای بیان رسوب دهی الکتروفورتیک یا الکتروپلیتینگ مورد استفاده قرار می گیرد؛ اگرچه این واژه بیشتر برای بیان الکتروپلیتینگ کاربرد دارد. تفاوت اصلی میان فرایند رسوب دهی الکتروفورتیک( EPD) و فرایند رسوب دهی الکترولیتی( ELD) این است که فرایند اول بر اساس سوسپانسیونی از ذرات در حلال انجام می شود، در حالی که فرایند دوم بر اساس محلولی از نمک ها مانند مواد یونی انجام می شود. دو نوع رسوب دهی الکتروفورتیک وجود دارد؛ در واقع بسته به اینکه رسوب دهی بر روی کدام الکترود بوقوع بپیوندد، دو نوع رسوب دهی داریم. وقتی ذرات دارای بار مثبت هستند، رسوب دهی بر روی کاتد رخ می دهد و فرایند، رسوب دهی الکتروفورتیک کاتدی نامیده می شود. رسوب دهی ذرات با بار منفی بر روی الکترود مثبت( آند)، رسوب دهی الکتروفورتیک آندی نامیده می شود. با اصلاحات مناسب بار سطحی ذرات، هر دو نوع رسوب دهی قابل انجام است. شکل زیر یک شماتیک از این دو فرایند را نشان می دهد.

الکتروفورتیک

دانلود کل 25 صفحه مطلب و تصاویر در ادامه مطلب

دانلود کل 25 صفحه مطلب و تصاویر

اصول و کاربردهای رسوب دهی الکتروفورتیک ، EPD


مجید غفوری

پوشش